Servis lyží
Servis sjezdových lyží
Nechte si od nás kvalitně oservisovat sjezdové lyže a užijte si jízdu s dokonale ostrými hranami a perfektně připravenou skluznicí!
Proč je třeba servisovat sjezdové lyže?
- ostré hrany podrží na tvrdém podkladu a ve vyšších rychlostech
- navoskovaná a dokonale hladká skluznice dobře klouže na všech druzích sněhu
- voskování prodlužuje životnost skluznice
- pravidelný servis šetří hrany a prodlužuje životnost lyží
- jen správně seřízené vázání vám zajistí bezpečnost
Ve většině případů se budete rozhodovat mezi malým a velkým servisem. Velký servis doporučujeme, když je poškrábaná skluznice, jinak stačí malý servis.
Seřízení vázání doporučujeme provést před každou sezónou.
Po sezóně je vhodné nechat zakonzervovat skluznici voskem, aby během léta nevyschla.
Servis
Montáže, opravy, seřízení a broušení lyží a snowboardů
Montáž veškerého sjezdového vázání Montáž běžeckého vázání Montáž snowboardového vázání Seřízení vázání Opravy lyží a vázání Broušení bruslí Broušení skluznic a hran včetně impregnace základním voskem
Technologický postup servisu lyží
Pro docílení 100% kvality servisu lyží a snowboardů je důležité splnit posloupnost následujících servisních úkonů:
1) Nastavení bezpečnostního vázání
Všechny sjezdové lyže jsou dnes vybaveny bezpečnostním vázáním. To ovšem plní svou funkci, jen pokud je správně seřízené. Seřízení přitom musí odpovídat aktuálnímu stavu lyžaře (hmotnost, lyžařské schopnosti), tak stavu vázání. To zajistí jen pravidelně seřizování na speciálním stroji.
Proč seřizovat
Pouze správně seřízené vázání podrží i při agresivnější jízdě, ale vypne a uvolní nohy v případě pádu, což pomůže předejít nepříjemným zraněním. Pokud budou vypínací síly nastaveny příliš malé, může se stát, že vám vázání vypne za jízdy a bude následovat zbytečný pád.
Pokud budou naopak nastaveny příliš velké vypínací síly, vázání nevypne ani při pádu a zvýší se riziko zranění.
Proč seřizovat pravidelně
Vázání doporučujeme seřizovat pravidelně před každou sezónou (od minulé sezóny se mohl změnit tah pružin ve vázání) a vždy, když dojde k výraznější změně vaší hmotnosti (ať vzhůru či dolů), lyžařských schopností, nebo ke koupi nových lyžařských bot.
Správné vypínací síly jsou totiž nastaveny na základě zmíněných parametrů, tedy hmotnosti, lyžařských schopností - čím agresivnější a rychlejší jízda, tím větší působí na vázání síly - a délky podrážky lyžařské boty.
U dětí, jejichž hmotnost, výška, výkonnost i velikost lyžařských bot se průběžně výrazně - a často i skokově - mění, je pravidelné odborné seřizování vázání naprostou nezbytností!
Proč seřizovat na stroji
U nového vázání je možné nastavit přibližně správné vypínací síly dle stupnice na vázání, ale časem se díky únavě materiálu mění vlastnosti samotného vázání a číselník již neodpovídá. Optimálního nastavení je tak možno dosáhnout jen na speciálním stroji po zadání odpovídajících parametrů lyžaře.
2) Základní předbroušení a oprava skluznice
- Přebroušení plochy skluznice na brusném pásu slouží k odstranění starého vosku a zvýraznění potřebných míst budoucí opravy.
- Pro dokonalé odmaštění skluznice před její opravou použijeme odstraňovač vosku.
- Mechanické vyčištění poškozené skluznice (škrábance a rýhy) zaručí dokonalé spojení nově natavovaného P-tex materiálu s původní skluznicí.
- Použitím ručních pistolí nebo strojních extruderů nanášíme na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného polyethylenu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.
3) Finální broušení
Velmi důležitá servisní operace, která zásadně ovlivňuje kluznou vlastnost plochy skluznice (odvod vody tvořící se pod skluznicí).
Na ideálně rovnou plochu skluznice "rýsujeme" finální strukturu použitím brusného kamene s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury - orovnání kamene diamantem.
Dle charakteru lyže a sněhového podkladu volíme adekvátní typ požadované struktury - lineární, kombinované nebo variální, a dále pak na hrubé, střední a jemné.
4) Úhlování boční hrany
Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/snowboardu, zkušenosti uživatele a tvrdosti podložky. Základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89-87°. Správně volený úhel zabezpečuje dokonalému kontaktu hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku v závislosti na charakteru lyže.
Pro závodní servis je základně připravená (naúhlovaná) boční hrana ještě vyleštěna pomocí brusného kamene - tuning boční hrany. Slouží k docílení ostrého vrcholu úhlu hrany a zároveň k jejímu vyhlazení, tedy vymazání struktury po brusném pásku.
Doporučujeme
- 89° - pro začínající lyžaře nebo seniory, snb FS/FR
- 88° - standartní úhlování boční hrany pro průměrného lyžaře i sportovního lyžaře, snb Slalom/SnbCross (vyznačuje se dostatečnou ostrostí na zmrzlém nebo technickém sněhu a dlouhou životností)
- 87° - pro závodní lyžaře a experty
Úhlováním hrany pouze z boku garantujeme velmi ostrou až agresivní hranu nářadí. Doporučujeme pouze pro vysokou sportovní úroveň.
5) Tuning spodní hrany
Je nedílnou a nezbytnou součástí kompletní úpravy hrany. Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku, zabraňuje nežádoucímu zařezávání hran.
- Odklon - tuning spodní hrany směrem od podložky je možný pouze na základě přesné roviny skluznice a hrany.
- Tuning hrany se provádí pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
- Podbroušením - vyleštěním spodní hrany zároveň odstraníme zbytkový otřep vzniklý při bočním broušení
Radiální tunning - nebo-li proměnlivý tunning spodní hrany, je novinkou v oblasti tuningu spodní hrany, kdy stupeň odklonu spodní hrany se pohybuje v rozmezí 0,4°až 0,8° v závislosti na vykrojení lyží. Radiální tunning se vyznačuje snadnějším nástupem do oblouku a stabilitou při jízdě v průběhu celého oblouku. Není určen jen pro sportovní lyžaře, ale i pro širokou lyžařskou veřejnost.
Konstantní tunning - rovnoměrný tunning spodní hrany po celé délce lyže, pohybující se od 0,5°do 1° (nejpoužívanější je 0,5°).
6) Voskování a leštění
Po finálním broušení je nezbytná impregnace voskem. Samotné broušení je vždy velkým zásahem do jednotlivých pórů skluznice. Základní impregnace je zvláště potřeba k hloubkové ochraně póru a zajištění jeho elasticity.
Nanesení vosku je možné několika způsoby:
- horkým válcovým kartáčem
- silikonovým válcem ponořeným ve voskové lázni
Po namazání skluznice dostanete úplně jiný pocit z jízdy. Jízda se stává mnohem zábavnější, jednodušší a rychlejší. Výsledný pohyb na svahu je pak elegantnější a technika jízdy lepší.